Stavební délka původní trati Tanvald – Kořenov (tehdy ovšem nazývané Tannwald-Schumburg – Grünthal) byla 7,186 km, provozní jen 6,651 km, což jsou hodnoty odpovídající bezvýznamné lokálce. Trať byla ale stavěna jako součást trasy Liberec – Tanvald – státní hranice s připojením na trať tehdejších pruských státních drah státní hranice – Petersdorf – Hirschberg, takže šlo o trať sice nepatrné délky, ale mezinárodního významu.
Další číselný údaj z ní pak dělá trať technicky zajímavou – na zmíněných 6,7 km překonává výškový rozdíl 235,1 m. Při překonávání tohoto značného převýšení na krátké vzdálenosti dosahuje sklon na trati hodnoty 58 promile. Kvůli tomuto extrémnímu stoupání byla tato trať vybavena ozubnicí, což je věc, kterou u nás nikde jinde neuvidíte. Trať navíc vede téměř na hřeben Jizerských hor a spojuje je s Krkonošemi, takže k sobě poutá pozornost jak železničních fandů, tak turistů a lyžařů. Původně měla ovšem význam hlavně v nákladní dopravě – spojovala průmyslové oblasti Liberecka a Jablonecka s kamenouhelnou pánví v sousedním Slezsku. Na naší trati, přezdívané místními železničáři Polubenka, byly původně čtyři stanice (Tanvald, Desná, Dolní Polubný a Kořenov) a jedna zastávka (Kořenov zastávka).
V průběhu jejího provozu zde byla zavedena takzvaná zjednodušená doprava, takže ze stanic postupně zmizeli výpravčí a potom i ostatní personál a z někdejších stanic jsou dnes zastávky a nákladiště a pouze výchozí stanice Tanvald si uchovala své někdejší postavení. Po druhé světové válce byla po úpravě státních hranic připojena k Polubence část původně pruské trati s někdejší zastávkou Strickerhäuser, nyní Harrachov, čímž délka trati dosáhla hodnoty 12,721 km. Po válce byl ale také zastaven provoz přes hranice, takže Polubenka částečně ztratila na významu. S horským charakterem jubilující dráhy souvisí také to, že na 6,7 km délky připadají čtyři větší mosty a čtyři tunely o úhrnné délce 1422,5 m, což znamená, že 21 % tratě je v tunelech.
Na navazujícím bývalém pruském úseku je potom jeden tunel a hned před ním překlenuje hluboké údolí řeky Jizery velký most.
Více na: http://www.zubacka.cz